W Polsce trwają intensywne inwestycje w kolej, które mają poprawić komfort podróży, skrócić czas przejazdu i zwiększyć przepustowość tras. Modernizacja finansowana jest zarówno z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), jak i innych programów unijnych, a całkowita wartość wsparcia wynosi około 33 miliardy złotych.
Jednym z kluczowych projektów jest modernizacja trasy Olsztyn – Ełk, obejmująca Korsze (wartość: 1,2 mld zł). Celem tej inwestycji jest „skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie przepustowości trasy Olsztyn – Ełk”, co przełoży się na wygodniejsze podróże dla pasażerów i sprawniejszy transport towarowy.
Kolejnym istotnym przedsięwzięciem jest „rewitalizacja z elektryfikacją linii nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica”. Wartość tej inwestycji wynosi 800 milionów złotych, a jej efektem będzie „powrót pociągów pasażerskich po 20 latach”. To ogromna zmiana dla mieszkańców regionu, którzy zyskają lepszy dostęp do transportu kolejowego.
Planowane modernizacje wpłyną również na poprawę komunikacji w skali regionalnej i krajowej. „Lepsze połączenia regionalne i międzywojewódzkie” to jeden z głównych celów programu, który ma zapewnić wygodniejszą i bardziej efektywną sieć kolejową.
Środki na rozwój infrastruktury pochodzą z wielu źródeł, takich jak Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko, Instrument „Łącząc Europę” (CEF – Connecting Europe Facility), Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej oraz Regionalne Programy. Dzięki tym funduszom kolej w Polsce ma szansę na dynamiczny rozwój, uwzględniający nowoczesne technologie i ekologiczne rozwiązania.
W ramach inwestycji przewidziano także zakup nowych składów oraz wdrożenie cyfrowych systemów sterowania ruchem. „Kompleksowe wsparcie dla kolei” oznacza, że podróżowanie stanie się szybsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe, co przyciągnie nowych pasażerów i zwiększy rolę kolei w transporcie publicznym.