W Kętrzynie podpisano umowę na budowę drogi wojewódzkiej stanowiącej obejście miasta. Powstanie nowy odcinek drogi o długości 14,20 km i prawie 2 km zmodernizowanych tras.
W spotkaniu udział wzięli: marszałek województwa Marcin Kuchciński, wicemarszałkini województwa Katarzyna Sobiech, burmistrz Kętrzyna Karol Lizurej, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Waldemar Królikowski oraz przedstawiciel wykonawcy robót, prezes firmy PORR Piotr Kledzik.
– Podpisujemy umowę, na którą mieszkańcy Kętrzyna i całego regionu czekali od lat – mówi marszałek województwa Marcin Kuchciński. – To nie tylko inwestycja drogowa – to konkretna zmiana jakości życia, bezpieczeństwa i komunikacji w północnej części naszego województwa – To podwójna radość – dla mieszkańców Kętrzyna, bo wyprowadzamy z miasta uciążliwy ruch tranzytowy, i dla kierowców, którzy nie muszą już wjeżdżać do miasta, stać w korkach, tracić cennego czasu i zanieczyszczać powietrza. Obwodnica to po prostu rozwiązanie wygodniejsze, szybsze i bardziej przyjazne środowisku. Inwestycja połączy kluczowe kierunki: w stronę Giżycka, Mrągowa, Bartoszyc, Bisztynka i dalej – w stronę granicy państwa. Dzięki temu skracamy czas przejazdu, podnosimy bezpieczeństwo
i zwiększamy potencjał całej części regionu – także gospodarczy i turystyczny. Dziękuję wszystkim, którzy uczestniczą w realizacji tej inwestycji – przed nami trzy lata intensywnych prac, ale wiem, że efekt przyniesie realną zmianę.
W ramach zadania wykonana zostanie droga łącząca DW591 (Kętrzyn – Mrągowo), DW594 (Bisztynek – Kętrzyn), DW592 (Bartoszyce – Kętrzyn), DW591 (granica państwa – Kętrzyn), DW592 (Kętrzyn – Giżycko).
Roboty budowlane rozpoczną się już w tym miesiącu, natomiast ich zakończenie przewidziane jest na kwiecień 2028 roku.
– Często samorządowcy marzą o jakichś inwestycjach – mówi Karol Lizurej, burmistrz Kętrzyna. – Tak było w naszym przypadku z budową obwodnicy i remontem drogi Kętrzyn – Giżycko. Tak się złożyło, że te dwie potężne inwestycje będą realizowane niemal w tym samym czasie. Obwodnica wyprowadzi tranzyt z naszego miasta, udrożni nasze drogi i stworzy nowe tereny pod inwestycje i miejsca pracy.
Najważniejszymi celami inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, szczególnie ciężarowego z obszaru zabudowy miejskiej oraz usprawnienie lokalnych połączeń komunikacyjnych pomiędzy miastami. Droga powiąże także infrastrukturę lokalną i regionalną w północnej części województwa z Transeuropejską siecią transportową (TEN-T).
Zakres robót obejmie m.in. budowę obiektów mostowych, zjazdów indywidualnych oraz publicznych, skrzyżowań, a także chodników, ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych, zatok autobusowych. Powstanie oświetlenie drogowe oraz zostanie zagospodarowana zieleń w granicach pasa drogowewgo. Przebudowane będą również skrzyżowania z liniami kolejowymi: z linią kolejową nr 38 (Kętrzyn – Nowy Młyn) – wiadukt drogowy nad koleją z linią kolejową nr 259 (Karolewo – Czerniki) w poziomie jezdni (przejazd kolejowy).
Całkowita wartość projektu to prawie 304 mln zł, z czego blisko 254 mln zł pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027, Priorytet FEPW.04 Spójna sieć transportowa, Działanie FEPW.04.01 Infrastruktura drogowa. Z kolei 50 mln zł
to wkład własny samorządu województwa.