Rok 2024 zapisze się w historii Olsztyna jako przełomowy dla transportu publicznego. Z usług komunikacji miejskiej skorzystało łącznie ponad 47 milionów pasażerów, co oznacza wzrost o imponujące 21% w porównaniu do 2023 roku. Wówczas liczba użytkowników wynosiła niespełna 40 milionów.
Nowe linie tramwajowe i ich wpływ
Jednym z kluczowych wydarzeń było uruchomienie dwóch nowych linii tramwajowych – nr 4 i 5. Te inwestycje przyciągnęły nowych pasażerów, przypominając sukces z 2016 roku, kiedy po raz pierwszy wprowadzono tramwaje do miasta. Październikowe dane z 2024 roku wskazują na wzrost liczby pasażerów tramwajów w przeciętny dzień roboczy o 58% w porównaniu do października 2022 roku. Liczba podróżnych wzrosła z 23,5 tys. do ponad 37 tys. osób.
Jednocześnie zaobserwowano niewielki spadek liczby pasażerów korzystających z autobusów – z 116,5 tys. do 109 tys. osób dziennie, co stanowi 6% mniej niż w poprzednich latach. Mimo tego łączna liczba podróżujących komunikacją miejską w przeciętny dzień roboczy wzrosła o 4% w stosunku do 2022 roku, osiągając 146 tys. osób.
Bezpłatne przejazdy dla uczniów
Istotnym czynnikiem, który wpłynął na popularność transportu publicznego, było wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla uczniów olsztyńskich szkół. Warunkiem korzystania z tej ulgi jest płacenie podatków przez rodziców w Olsztynie.
– Ważnym elementem naszej strategii było wsparcie rodzin, co przyniosło wymierne efekty w liczbie pasażerów – podkreśla prezydent Olsztyna, Robert Szewczyk. – Cieszymy się, że nasze rozwiązania znajdują uznanie mieszkańców i przyczyniają się do ograniczenia emisji spalin.
Rozszerzenie zasięgu komunikacji miejskiej
Olsztyn podpisał nowe porozumienia z gminami sąsiadującymi, takimi jak Dywity, Barczewo, Stawiguda i Jonkowo, co znacząco wpłynęło na rozwój transportu publicznego. W wyniku współpracy z Gminą Jonkowo uruchomiono linię nr 145, której funkcjonowanie opiera się na współdzieleniu kosztów. Dochody z biletów są przeznaczane na utrzymanie linii, a brakujące środki pokrywa gmina.
– Rozszerzenie zasięgu komunikacji miejskiej jest kluczowym elementem naszej polityki. Chcemy, by mieszkańcy gmin sąsiadujących mieli wygodny dostęp do Olsztyna – mówi Marcin Szwarc, dyrektor Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie.
Wzrost przychodów z biletów
Rosnąca liczba pasażerów pozytywnie wpłynęła na finanse miasta. Wpływy netto ze sprzedaży biletów w 2024 roku wyniosły ponad 37 milionów złotych, co oznacza wzrost w porównaniu do lat poprzednich – 34,4 mln zł w 2023 roku i 32,5 mln zł w 2022 roku.
źródło: UM Olsztyna