Proces budowy obwodnicy Olsztyna i Dywit nabiera tempa. 12 marca 2025 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), podczas którego wybrano preferowany wariant realizacji tej kluczowej inwestycji drogowej. Dzięki nowej trasie ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miasta, co poprawi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców.
Wybór wariantu inwestycyjnego
Na wcześniejszym etapie analiz rozważano dwa główne korytarze przebiegu obwodnicy – zachodni i wschodni. Ostatecznie w lutym 2023 r. do dalszych prac projektowych wybrano trzy warianty w korytarzu zachodnim (O1, O2 oraz O4). Teraz, po wielokryterialnych analizach, jako rekomendowany wybrano wariant O2.
Obwodnica w tym wariancie będzie miała długość 15 km. Jej początek znajdzie się na końcu obwodnicy Spręcowa, a koniec – na drodze krajowej nr 16 w gminie Gietrzwałd, w pobliżu skrzyżowania z ul. Sielską niedaleko miejscowości Kudypy.
Nowa trasa stanie się częścią drogi krajowej nr 51, która jest kluczowym szlakiem komunikacyjnym Warmii i Mazur, łączącym m.in. Bartoszyce, Lidzbark Warmiński, Dobre Miasto, Dywity, Olsztyn i Olsztynek.
Dalsze kroki realizacji projektu
W drugiej połowie 2025 r. planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla wariantu O2. Po uzyskaniu zgody rozpoczną się prace nad Koncepcją programową, obejmujące szczegółowe rozwiązania techniczne oraz badania geologiczne.
Kolejne etapy projektu:
- IV kwartał 2027 r. – przeprowadzenie przetargu na wykonawcę w systemie „Projektuj i buduj”,
- Lata 2029–2031 – realizacja robót budowlanych.
Cel inwestycji
Budowa obwodnicy Olsztyna i Dywit przyniesie szereg korzyści, m.in.:
- zmniejszenie ruchu tranzytowego w centrum miasta,
- poprawę przepustowości dróg w Olsztynie i Dywitach,
- zwiększenie bezpieczeństwa na drogach,
- poprawę warunków życia mieszkańców,
- podniesienie atrakcyjności gospodarczej regionu.
Część rządowego programu budowy obwodnic
Obwodnica Olsztyna i Dywit jest jednym z pięciu projektów realizowanych w woj. warmińsko-mazurskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Dotychczas ukończono obwodnicę Smolajn, trwa budowa obwodnicy Gąsek w ciągu DK65, a kolejne inwestycje – obwodnice Pisza i Szczytna – są na etapie opracowywania dokumentacji. Na liście rezerwowej znajduje się również obwodnica Dobrego Miasta.
Dzięki tym inwestycjom region zyska nowoczesną infrastrukturę drogową, co przyczyni się do rozwoju gospodarczego i poprawy komfortu podróży.
źródło: GDDKiA