13 marca 2025 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), podczas którego wybrano preferowany wariant budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku Ostróda – Grudziądz. Nowa trasa, o długości około 90 km, połączy południową obwodnicę Ostródy z autostradą A1, umożliwiając wygodne połączenie m.in. z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem.
Podczas posiedzenia przeanalizowano kilka możliwych wariantów przebiegu trasy, biorąc pod uwagę aspekty techniczne, środowiskowe i społeczne. Ostatecznie wybrano wariant W1A dla województwa kujawsko-pomorskiego (z węzłami Sarnowo, Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą) oraz W4 dla województwa warmińsko-mazurskiego (z węzłami Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo).
W maju 2025 r. odbędzie się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), które zatwierdzi dokumentację i ostateczny przebieg trasy. Następnie rozpocznie się proces uzyskiwania decyzji środowiskowej, niezbędnej do dalszego etapu inwestycji.
Budowa drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze samochody pojadą nową trasą przed końcem 2033 roku.
źródło: GDDKiA